zaterdag 22 juli 2017

Tutorial blokje zomerdeken haken (met veel foto's)

Toen ik laatst mijn blokjes voor de zomerdeken liet zien wilden mensen weten hoe je dat haakt.


Het patroon is van Nicky Trench en ik laat zien hoe je een blokje haakt.

Bepaal zelf hoe je de kleuren gebruikt en hoe je de deken afwerkt.

 

Haak 4 lossen en sluit met een halve vaste tot een ring , haak 8 lossen in de ring, sluit met nieuwe kleur met een halve vaste
                      

Haak 3 lossen en 1 stokje in de eerste vaste, dan twee lossen en vervolgens in elke vaste 2 stokjes, 2 lossen enz.


Dan krijg je zo 8 groepjes van twee vasten, hecht af door de draad door te halen


Nieuwe kleur aanlussen bij een boogje van 2 lossen van de vorige toer.
Haak 5 lossen, in hetzelfde boogje haak je drie maal een drievoudig stokje en tenslotte 5 lossen

 



De vijf lossen maak je met een halve vaste vast in hetzelfde boogje.



                                                                  Haak 2 lossen


Halve vaste in het volgende boogje.



Herhaal nu: 5 lossen, 3 driedubbele stokjes, 5 lossen, halve vaste, 2 lossen, halve vaste tot je 8 bloemblaadjes hebt (hecht af)


Lus aan op de eerste steek bovenop het bloemblaadje.
1 losse en 1 vaste in dezelfde steek


3 lossen


1 vaste in de laatste steek van het bloemblaadje.


2 lossen


1 dubbelstokje in het boogje van 2 lossen tussen de blaadjes van de vorige toer

 

Haak 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes in de middelste steek van het volgende bloemblaadje.

 

 

Dan weer een dubbelstokje in het boogje van 2 lossen tussen de blaadjes. Dit wordt een hoek.


2 lossen


1 vaste op de eerste steek van het volgende blaadje, 3 lossen , 1 vaste op de laatste steek van het blaadje

 

2 lossen, 1 dubbelstokje in het boogje

 

Dan weer een hoek: 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes in middelste steek van het volgende blaadje,  de tweede hoek is klaar


Dubbelstokje en zo doorgaan tot de toer uit is.


Sluit met halve vaste, ga met nog een halve vaste naar het volgende boogje

 

3 lossen en 2 stokjes (verderop steeds 3 stokjes in het vergelijkbare boogje) in het boogje van de vorige toer haken


2 stokjes in het boogje vóór het dubbele stokje van de vorige toer


3 stokjes op de 3 stokjes


2 lossen, 3 stokjes op de 3 stokjes


Herhalen  tot de toer af is, hecht af


Lus aan in het boogje in een van de hoeken, 3 vasten in het boogje en vervolgens 1 vaste op elk stokje (herhaal dit)

 

Sluit de toer met de nieuwe kleur en haak 2 lossen

 

In de middelste steek van het groepje van 3 vasten op de hoek van de vorige toer maak je nog twee halve stokjes (bij de volgende toeren 3 op elke hoek) vervolgens een half stokje in elke vaste van de vorige toer. Hecht af met halve vaste.

 

Nu alleen de draadjes nog afhechten.


Veel plezier met dit blokje!

14 opmerkingen:

Rosabears zei

Dankjewel voor de duidelijke uitleg, ik ga er zeker aan beginnen.
Fijn weekend.
Groetjes Marja

anja zei

Dank je wel voor het delen van dit leuke patroon.
Ik zie 1 type-foutje, je schrijft "herhaal nu 5 vasten.." maar dat moet natuurlijk zijn 5 lossen.
Misschien handig dat je het even aanpast, voor diegenen onder ons die nog niet zo lang haken, zou het verwarring kunnen geven.
Ik ga dit patroontje zeker bewaren, of het een hele deken zal worden betwijfel ik, maar het lijkt me erg leuk om restjes op te maken in een kussentje met dit patroon.
Fijn weekend!

Yvonne zei

Mooie tutorial....ik krijg er bijna zin in!.....maar het is beter dat ik mijn onaffe quilts eerst eens af maak!

conny's quilts zei

Dank je Anja, ik zal het meteen aanpassen.

Floor zei

Prachtig die blokjes, en veel meer werk dan ik zou denken.
Maar als je gek bent op haken moet dat geen probleem zijn toch?
Groetjes,
Floor

Conny's-blog zei

Prachtig je blokjes zeg, veel plezier in het haken...........liefs.conny

Régine zei

Veel plezier met je mooie blokjes!! Leuk dat je er zo'n duidelijk en uitgebreide beschrijving bij hebt gemaakt. Het is dat ik al veel onder handen heb, waaronder een haakpatroontje van een wafelsteek. En quilts natuurlijk, haha.
Groetjes, Régine.

Ineke zei

Hele mooie blokjes, ga morgen ook even proberen.
Dank je wel voor je uitleg!
Fijne zondag

Tilly zei

Wat een duidelijke uitleg,krijg er al zin in, maar ik heb nog zoveel liggen.Misschien ooit. Bedankt voor de moeite Conny, fijne dag toegewenst.

Sylvia zei

Fantastisch duidelijk uitgelegd met al die foto`s er bij.
Ik weet waar ik zijn moet als ik er aan wil beginnen.
Bedankt.
Groetjes Sylvia.

Guusje, zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het is zon leuk blokje wie weet ga ik er ook aan beginnen.

Elizabeth zei

Ha, daar ben ik blij mee! Elke keer als ik je blokjes zag, kreeg ik ook zin in vierkantjes haken. En ik vond jouw vierkantjes ook wel hèel erg leuk!
Ik heb je tuut gepind...
Hartelijk dank voor de geweldige uitleg, dit kan niet fout gaan!

Groetjes, Elizabeth

Annie Kingma.Bonnema zei

Heel mooi blokje
Heel toevallig heb ik net dit zelfde blokje uitgeprobeerd, zo van het net.
Er komt een deken van,
je ziet het wel op mijn blog.
Ben even veel weg, en het blog is even stil
Groetnis Annie

miekequilt zei

Ik ben begonnen aan je blokje.
Je begint met 8 lossen in de cirkel. Dit moeten 8 vasten zijn, lijkt mij.