zondag 27 december 2015

Variatie op de fourpatch! (met uitleg)

Hoi allemaal.
Na de driehoekjes quilt in het vorig blogje (voor de goededoelenkinderquiltjes) heb ik een andere manier bedacht om mijn grote stapel fourpatches te lijf te gaan.
Hier zie je het resultaat van de eerste variatie op de fourpatch!


Hoe deed ik dat?
Ik nam een fourpatch (9 1/2 inch)

Gerekend vanaf de middenlijn meet ik 2 inch af en snijd een strook van het blokje af.
(het deel rechts op de foto)


De strook van een ander blokje zet ik aan dit blok.
(op de plaats waar ik de strook afsneed)


Dan krijg je dit.

Dan het blok een kwartslag draaien.
Ik leg de liniaal opnieuw op  twee inch van de middenlijn (let op dat je steeds in dezelfde richting werkt.) en snijd opnieuw een strook af.


Zo dus.


Dan die strook er aan de tegenoverliggende kant weer aan zetten.
(de dwaasheid, eerste alles in stukken snijden, vast naaien en weer snijden...;)


Zo maakte ik 30 blokjes.



Bijsnijden op 8 3/4 inch en dan in een leuk patroon leggen.



Dan nog de banen aan elkaar. Deze variant was echt in een middagje klaar!


Inmiddels heb ik nog twee andere variaties uitgedacht.
Maar kijk eens hoe mooi!

3 kinderquilttops op een rij!

Het zijn ook leuke quilts om bepaalde afbeeldingen op op te zoeken.

In gedachten zie ik een kind er "Ik zie ik zie wat jij niet ziet" mee spelen.....


Hier de eerste vier quiltjes op een rij. 
Links boven is helemaal af (en was al grotendeels gemaakt door bee-genootje Helga, van wie ik veel stoffen kreeg voor deze quiltjes)


Dit is een verslavend werkje!

Nog één blogje houden jullie tegoed in 2015, dan laat ik mijn Fair Island Sampler nog even zien.

groetjes, Conny



9 opmerkingen:

Floor zei

Wat zien de quiltjes er super vrolijk uit Conny! En het gaat lekker snel met de machine.
Voor het goede doel mag dat ook wel, anders moeten ze jaren wachten als alles met de hand gaat.

miekequilt zei

Ik vind je bokjes superleuk. Bewaar ze in een mapje, want ik ga ze zeker ook een keer maken.

Truus zei

Leuk zijn deze quiltjes geworden en niet een dezelfde door de blokjes steeds anders te snijden.
Zoals de laatste heb ik ook eens gedaan maar weet niet meer precies hoe ik dat deed. Het resultaat ziet er ingewikkeld uit en is makkelijk te maken.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

ivoorwit.blogspot.com zei

Het ziet er superleuk uit. 'k Ga het nog eens rustig nalezen en denk ik ook proberen te maken. Dank je. Fijne dag, groetjes, Thea

Yvonne zei

Enig, dat soort blokken van restjes! Ze worden altijd leuk, vooral met zulke vrolijke stofjes!

Sylvia zei

Leuk hoor en het ziet er allemaal zo vrolijk uit!
Groetjes Sylvia.

Frea zei

Wat een productie Conny. De quiltjes zijn erg leuk geworden. Mijn quilt is nog geen steek verder.
Groetjes Frea

Ineke zei

Je bent zeer productief, zo mooi en veel!!!
Liefs, Ineke

quiltmarjanneke zei

Goed bezig met een leuk fleurig resultaat! Hier maak je heel wat kindjes blij mee!