maandag 10 augustus 2015

Historische dagen in Leens

Afgelopen weekend werden in Leens (Groningen) de "Historische dagen" georganiseerd.
Zaterdag ben ik er met twee van mijn kinderen heen geweest. Het was prachtig weer, niet te heet niet te koud, en het was een leuke reis terug in de tijd.


Eerst bezochten we natuurlijk mijn favoriete borg Verhildersum in Leens.
Een borg is een Gronings landhuis voor de welgestelden/ adel van vroeger dagen.
Ik vind die in Leens wel één van de mooiste borgen.

\
\
Rondom de borg is een prachtige tuin met beelden van Ed Roos.
Dat alleen is al een bezoek waard als je daar eens in de buurt komt.


Op het uitgebreide borgterrein was er nog veel meer te zien. Er is bijvoorbeeld een boomgaard waar ze oude fruitrassen terug kweken.


De imker laat een kind ervaren dat hij niet bang hoeft te zijn voor bijen.


De bijen wonen naast een wel heel fleurige bloementuin.


Er werden tv opnamen gemaakt: deze man moest keer op keer laten zien hoe hij met een zeis vlas oogste.




Bij een oud arbeidershuisje waren de vrouwen aan de was en binnen werd er een overheerlijk soepje gekookt waarvan we even mochten proeven.




Bij het huisje van de wasvrouwen werden paarden ingespannen.
Het rechter paard is erg onwillig.


Ook de wasvrouwen kijken toe.






Hier zagen we wat er verder met het geoogste vlas gebeurde. 


Naast deze vriendelijke dame werd het vlas over de hekel gehaald en geslagen. Zij spon het en weefde er prachtige doeken mee.





Na een heel aangename middag weer terug naar onze eigen tijd.

De fietsmannen zijn zaterdag bij Rome aangekomen!

Geweldig knap vind ik het.
De laatste weken was het snoeiheet, de route door de Apennijnen zwaar. 
Ze zijn moe, namen gisteren een rustdag en gaan vandaag Rome in.
Morgen kunnen we ze ophalen in Eindhoven.
De reizigers zijn bijna weer thuis!

Fijne week gewenst!




7 opmerkingen:

Elizabeth zei

Wat een geweldig leuk blogbericht... en ik geloof dat ik maar eens snel naar Groningen moet!
Oh.., en dat fietsen naar Rome... ik snap er niets van..
'k Ben al blij als ik 10 km heb gefietst..
Maar het zijn echte keien, super sportief en veel doorzettingsvermogen!

Truus zei

Je zult wel blij zijn als de mannen weer thuis zijn denk ik.
Vind het geweldig dat ze dit gedaan hebben-kom zelf niet veel verder dan naar het dorp-6km- en weer terug.
Wat geweldige dag heb je gehad in Leens.Was er graag heen gegaan maar heb op de kleinzoons gepast en genoten. Volgend jaar weer een nieuwe kans om er heen te gaan.
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Unknown zei

fijn om te horen dat je het zo leuk vond.
Ik stond in de snoep kraam van onze mooie borg op het voor terrein van de borg.
Groet Elly

Floor zei

Ach, fietsen ze niet eens terug naar huis? :-)
Nee, grapje hoor, ik vind het een prestatie van ze, vooral in die hitte.
Maar waarom blijven ze niet een weekje genieten van die mooie stad nu ze er eindelijk zijn?
Wat een leuke dag heb je gehad. Heerlijk zo even terug in de tijd, daar ben ik ook zo gek op.

Yvonne zei

Wat een prestatie van de mannen! Die rustdag is welverdiend! Wat een leuk evenement! Enig voor kinderen ook zo'n stukje levende historie. En die wasrekjes zijn ook enig om quilts over te hangen!

Conny's-blog zei

Heerlijk en leuk even terug in de tijd, mag dat wel graag zien hoor........................liefs.Conny

miekequilt zei

Wat een leuke dag. In de agenda gezet voor volgend jaar.
Fijn dat de mannen weer terug zijn.